طراحی کاتالوگ تبلیغاتی

کاتالوگ نماینده سازمان یا شرکت شماست و دقیقاً باید همان کاری را بکند که اگر شما در آن لحظه آنجا بودید، برای مخاطبان توضیح میدادید. وظیفه اصلی آن معرفی درست و مؤثر اهداف، دیدگاه‌ها و ارزش‌های سازمان شماست. در اصل از کاتالوگ به ‌عنوان تبلیغات و رسانه ماندگار یاد می‌کنند. کاتالوگ نوعی رسانه تجاری است که حاوی شرح مشخصات، کاربرد کلی کالاها ،خدمات و برخی اطلاعات مفید دیگر که موردنیاز مصرف‌کنندگان و مشتریان شما قرار می‌گیرد.کاتالوگ ها چه کاتالوگهای چاپی چه دیجیتالی که برای بازاریابی و معرفی  شرکت به سایرین در نظر گرفته میشود باید شامل نکات زیر در جهت هرچه بهتر جواب دادن به نیازهای مشتری انجام گیرد.

12نکتـه که بایـد قبــل از
طراحی کاتالوگ بدانید

نکات بسیار کاربردی برای داشتن کاتالوگ حرفه ای

20minutes

1.هدف از طراحی کاتالوگ

در کاتالوگ،باید هدف شما از ارائه آن مشخص باشد.

در اینجا 3 دیدگاه در جهت ارائه و طراحی کاتالوگ  را مورد بررسی  قرار می دهیم.

کاتالوگـی جهـت ارائــه خدمـات یـامحصـولـات

برای مشتریان و مخاطبان هـدف نیـاز بـه 

طـراحـی دارند.

کاتالوگی جهت ارائه به تیم بازایاب (تیم فروش) داده می شود که برای معرفی شرکت به همکاران و ارائه خدمات یا محصولات با شرایط و نحوه کار با آنها طراحی می شود.

 اگر تولید کننده محصول یا وارد کننده هستید باید در ابتدای کاتالوگ مهمترین محصول خود را قرار دهید .اگر شرکت خدماتی دارید طرح های ویژه خدمات پرطرفدار خود را با ارائه امکانات جدید به شیوه ای جدید مطرح کنید. اگر قبلا کاتالوگ داشته اید و مجددا سفارش طراحی دارید با طراح ، هدف از طراحی مجدد خود را مطرح کنید.

2. محتوای کاتالوگ

نوشتن محتوا برای کاتالوگ بسیار مهم است.البته تولید محتوا یکی از ارکان مهم در تاثیر گذاری بر روی مخاطب می باشد .چون همانطور که در تعریف کاتالوگ ذکر شد یک کاتالوگ خوب باید همان کاری را کند که اگر شما در کنار مشتریتان بودید برای او توضیح میدادید.بماند که مردم زیاد حوصله خواندن مطالب را ندارند و بیشتر ترجیح میدهند عکس و تصویر بببینند .اما این هنر محتوا نویسی شماست که کاتالوگ را به گونه ای ارائه دهید که نگاه مشتری تنها به تصاویر آن معطوف نباشد

علاوه بر آنها ، تیتر نویسی و مطالب شما را به دقت بخواند تا شما هم به هدفذ خود در ارائه کاتالوگ زسیده باشید و مخاطب با خواندن محتویات آن تصمیم نهایی را برای خرید یا ثبت سفارش انجام دهد.جملات صریح و کوتاه ،سر تیترها ،لایت باکسها ، فهرست و … می توانند در تسریع خواندن و به چشم آمدن مطالب و به خاطر سپردن بخش های مهم به خوانده کمک کند.همچنین در بعضی قسمتها میتوان برای تنوع و ایجاد سرگرمی و دیدگاه در یک نگاه از اینفوگرافیک های جذاب استفاده کرد..

3. طراحی جلد

جلد از چشم اندازهای بیرونی محافظت میکند و جنبه حسی دارد .جلد یککاتالوگ باید به این صورت باشد که وقتی چند نمونه کاتالوگ در کنار هم قرار میگیرند مخاطب نسبت به انتخاب کاتالوگ شما پیش قدم شود.یعنی از روی جلد گزینه انتخابی اش برای خواندن ، جذب از طریق جلد کاتالوگ شما باشد.در شرایطی که تعداد صفحات کاتالوگ زیاد باشد باید برای آن عطف هم در نظر گرفت.
ریزبینانه ترین مسائل درفرایندطراحی و تولید کاتالوگ ،پوشش صفحات و جلد است که میتوان از سلفون براق، مات ، یووی ، یووی موضعی ، یووی اکلیلی ، پوشش مخملی ، طلا کوب و …. استفاده کرد که این مرحله در لمس و ارتباط حسی با یک جسم فیزیکی تاثیر به سزایی دارد .

4. جهت باز کردن کاتالوگ

یکی دیگر از موارد جالب در طراحی کاتالوگ ،نحوه و جهت باز کردن کاتالوگ است.همانطور که میدانید با توجه به زبان فارسی یا لاتین بودن کاتالوگ ،  طراحی جلد، شماره گذاری صفحات ، صحافی و نحوه باز کردن کاتالوگ متفاوت است .

 

5. فونتها و فاصله بین خطوط

بهتر است در فونتهای طراحی شده درطراحی کاتالوگ از یک یا 2 نوع فونت متعارف استفاده شود.بعضی از افراد فکر میکنند که با تنوع فونت می توانند کاتالوگ خوبی ارائه دهند اما این یک تفکر اشتباه است .کاتالوگ های حرفه ای از چند فونت محدود در حالتهای Bold, Black, … استفاده میکنند که این می تواند شخصیت بهینه تری به برند و سازمان شما ببخشد.
همچنین دیدن نوشته های خوانا  با سایز و اندازه مناسب با فاصله های تنظیم شده بسیار جذاب تر است و با چشم ارتباط بهتری برقرا میکند زیرا خواندن مطلب را برای خواننده ساده  و لذت بخش میکند . پس تیترها ، پاراگرافها و … را با فونت متعارف و سایز استاندارد معرفی کنید.

6. انتخاب عکس /عکاسی

عکس خوب در جهت ارتقاء سطح دیدگاه مشتری بر روی شما و سازمانتان تاثیر به سزایی خواهد داشت.هرچه نمای  و کیفیت عکسها بالاتر باشدو دید درستی از محصولات یا خدمات شما را نشان بدهد تاثیر آم بیشتر خواهد بود.پس از اینکه از عکسهای اینترنتی و بدون کیفیت استفاده کنید پرهیز کنید .حتی المقدور از زیر نویس برای تصاویرتان استفاده کنید و به جای بازگو کردن ویژگیهای محصول ، مطالبی که بتواند نیازی از مشتری را پاسخگو باشد عنوان کنید.

7. سایز و ابعاد

سایز های مورد استفاده در کاتالوگ  به صورت عمودی ، افقی  و کربعی مرسوم هستند که سایز های استاندارد A4, A5 به صورت افقی  و عمودی و 21*21 در سایز مربعی بیشتر طرفدار دارد.البته امکان چاپ و طراحی در سایز های دیگر نیز موجود است اما میزان دورریزو اتلاف ورقه های کاغذ را در پی خواهد داشت.

 

8. انتخاب رنگ

قبل از اقدام به طراحی ، رنگ سازمانی خود را اعلام کنید.این قضیه در طراحی کاتالوگ و استفاده از رنگهای مکمل ، خنثی و … تاثیر گذار است.تنوع رنگی زیاد اثر مخرب دارد .طرح شما باید حس خوبی را به مخاطب القا کند تا در حین خواندن و استفاده از مطالب ، حس خستگی یا گیج شدن در مخاطب را ایجاد نکند.درواقع رنگها یک پل ارتباطی بین مصرف کننده با محصولات و خدمات است و نقش بسیار مهمی در به خاطر سپردن برند شما خواهد داشت.

9. گراماژ صفحات

در کاتالوگ های حرفه ای ، گراماژ جلد و صفحات داخلی موضوع بسیار مهمی است که این نکته های ریز بر روی کاربلد بودن سازمان شما هم تاثیر میگذارد.گراماژ جلد نسبت به صفحات داخلی باید بیشتر باشد اما در مورد انتخاب هر کدام باید تناسب وجود داشته باشد که یکی بر دیگری غالب نباشد یا در مراحل چاپ و صحافی باعث شکنندگی یا … نشود.چون همین نکات بسیار کوچک ولی مهم میتواند بر روی برند شما تاثیر بگذارد.اغلب برای صفحات داخلی از کاغذ های گلاسه استفاده میشود .چون هم میزان رنگ خوری مناسب دارند و هم در نمایش دادن جلوه بیشتری از خود نشان می دهند. 

10. استفاده از QR CODE

در کاتالوگ خود حتما بنا به نیاز در صفحات ویا روی جلد و … از QR code  استفاده کنید  تا در صورت نیاز یا دسترسی به اطلاعات بیشتر  مخاطب بتواند با اسکن کردن آن ، از طریق وبسایت و سایر راههای ارتباطی دیگر با شما در تماس باشند.از قابلیتهای به جا QR CODE این است  که در یک لحظه با وجود ذیق وقت می توان با اسکن کردن به  اطلاعات شرکت شما در حداقل زمان دسترسی پیدا کرد.

11. چاپ

مرحله بعداز طراحی که جلوه کلیه مسایل گفته شده تا به الان را از طریق تماس چشمی به بیننده منتقل میکند ، چاپ است.زنده بودن رنگها ، اینکه تصویری شارپ و زیبا را مشاهده میکنید خستگی را از تن به در  خواهد کرد .کلیه موارداست که نشان میدهد شما در این امر ،حق مطلب را به خوبی ادا کرده اید .

12.صحافی و روکش

بعد از مراحل چاپ ،جهت  آماده سازی کاتالوگ ،کاغذها به صحافی واگذار میشود تا چینش و ترتیب کاغذها ، نوع خدمات نظیر منگنه (مفتولی /تخت) یا منگنه لوپ ، برش ، خط تا ، روکش و … در این قسمت سامان دهی شود.مفتولی همان منگنه ساده و لوپ منگنه ایست که در قسمت بالای آن منحنی دارد که قابلیت آویز کردن در ویترین را برای محصول چاپی براورده می سازد.فنر جزء خدماتی است برای زمانی که حجم صفحات، بسیار زیادباشد یا کارفرما برای قراردادن و چسباندن صفحات نخواهد  از چسب گرم استفاده کند کارایی خواهد داشت.ولی در مجموع استفاده از چسب گرم شکل بهینه تری در شکیل بودن محصول نهایی خواهد داشت.

کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ دیجیتال نسخه الکترونیکی از کاتالوگ چاپی است که کاربردهای متفاوت و جالبی دارد و به شما در پایین آوردن هزینه ها، کمک شایانی میکند. به این صورت که نسخه ای از  کاتالوگ خود را می توانید در وب سایت خود قرار دهید تا مخاطبینی که به وب سایت شما مراجعه میکنند بتوانند به راحتی با دانلود کردن کاتالوگ دیجیتالی شما از اطلاعات آن آگاه شوند و سفارشات خود را ثبت کنند.مورد استفاده بعدی ارسال کاتالوگ دیجیتال در فضاهای مجازی و رسانه های الکترونیکی است که این کار در کمترین زمان ممکن قابل انتقال است.این کاتالوگ غالبا با فرمتهای pdf هستند که حجم پایین تر به خود تخصیص میدهند که حتی می توان در گوشیهای هوشمند هم از آن استفاده کرد.
کاتالوگ دیجیتال یک نوع مستند الکترونیکی است که اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات شرکت یا سازمان را در قالب یک فایل الکترونیکی یا وبسایت فراهم می‌کند. این کاتالوگ‌ها به عنوان یک ابزار بازاریابی مؤثر استفاده می‌شوند و در صنعت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

استفاده از کاتالوگ دیجیتال دارای مزایا و استفاده‌های متعددی است که عبارتند از:

 

1. نمایش محصولات و خدمات:

 کاتالوگ دیجیتال به شرکت‌ها و سازمان‌ها امکان می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را به صورت جامع و جذاب نمایش دهند. این نوع کاتالوگ به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا با استفاده از تصاویر، ویدئوها و توضیحات مفصل، محصولات خود را بهتر معرفی کنند.

 

2. قابلیت جستجو و دسته‌بندی: 

کاتالوگ‌های دیجیتال معمولاً دارای قابلیت جستجو و دسته‌بندی هستند که به کاربران امکان می‌دهد به راحتی محصولات مورد نیاز خود را پیدا کنند. این قابلیت‌ها باعث افزایش سرعت و دقت در یافتن محصولات می‌شوند.

 

3. قابلیت به‌روزرسانی آسان: 

در مقایسه با کاتالوگ‌های چاپی، کاتالوگ‌های دیجیتال به راحتی قابل به‌روزرسانی هستند. شرکت‌ها می‌توانند به‌سرعت تغییرات جدید را در محصولات یا خدمات خود در کاتالوگ دیجیتال اعمال کنند و به‌روزرسانی‌های ضروری را به تمامی کاربران ارائه دهند.

 

4. مدیریت موثر محتوا: 

با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)، شرکت‌ها می‌توانند کاتالوگ دیجیتال خود را به‌روزرسانی و مدیریت کنند. این امکان به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به‌صورت مستقل و بدون نیاز به تخصص فنی، محتوای کاتالوگ را مدیریت و تغییر دهند.

 

5. قابلیت به اشتراک گذاری آسان: 

کاتالوگ‌های دیجیتال به راحتی قابل به اشتراک گذاری با دیگران هستند. شرکت‌ها می‌توانند کاتالوگ خود را از طریق ایمیل، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. این قابلیت به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به راحتی و با هزینه کمتر، محصولات و خدمات خود را به مخاطبان بیشتری رسانده و بازاریابی بیشتری را انجام دهند.

 

کاتالوگ‌های دیجیتال به دلیل قابلیت انتشار آسان، قدرت نمایش تصاویر و ویدئوها، قابلیت به‌روزرسانی مداوم و قابلیت دسترسی آسان برای کاربران، ابزاری موثر در بازاریابی و فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند.