طراحی UI یا رابط کاربری چیست؟
رابط کاربری(UI) یا یوزراینترفیس ( USER INTERFACE ) فضـایی است که در آن تعـاملات بین انسان و ماشین اتفاق می افتد. حال این جمله به چه معناست؟ یه مثال خیلی ساده می زنم تا مفهوم واقعی رابط کاربری برای شما جا بیفتد . وقتی میخواهید کارتون اسباب بازی را از روی زمین بردارید یا جابجا کنید اگر این کارتون جای دستگیره در اطراف آن تعبیه شده باشد به راحتی می توانید آن را از روی زمین حرکت دهید.رابط کاربری یعنی هر آن چیزی که باعث شود ، کاربر (مخاطب) ارتباط راحت و بهتری با محصول یا خدمات شما برقرار کند که در فضاهای وبسایت ، اپلیکیشن و … به آن UI می گویند.هر محصولی که برای انسان طراحی می شود باید برای او قابل استفاده باشد .پس به زبان ساده هر چیزی که باعث شود مخاطب حس راحتی بیشتری برای استفاده از محصول یا خدمات شما داشته باشد به آن فرایند رابطه کاربری یا تعامل با کاربر می گویند.
طراحی UX یا تجربه کاربری چیست؟
UX یا تجربه کاربری در واقع از تجربیاتی که از نحوه واکنش کاربران نسبت به صفحات وب ، اپلیکشن ها و نرم افزارها بدست آمده است نشات میگیرد. طراحان UX مشخص میکنند که تعامل کاربر با نرم افزار چگونه باید باشد .UX بیشتر به تحلیل و آنالیز فنی سیستم می پردازد .تیم UX طی عملیات تحقیق بازار و با شناخت کامل از اهداف سازمانها و مخاطبان و … اقدام به طراحی و پیاده سازی طرح اولیه میکنن و با توجه به عکس العملها و واکنشهای مثبت و منفی که در نحوه برخورد با صفحات و المانها نتیجه گرفته اند اقدام به طراحی UX مربوطه می کنند.
هر مدلی که بخواهد طراحی شود چند
مرحله زیر را طی می کند:
1. ایده پردازی
2.طراحی UI
3. طراحی UX (حرکت Motion )
4. کد نویسی
UI/UX
یکی دیگر از مستنداتی که در کنار پرسونا می تواند مفید باشد و درفاز طراحی به ما کمک کند نقشه راه مشتری یا نقشه راه کاربر است.
نقشه راه مشتری یا نقشه راه کاربر چیست؟
یک سندی است که تمام مراحل تعامل با کاربر با سرویس مشخص می شود .اینکه چه می شود که کاربر سراغ سرویس شما می آید .تا زمانیکه خرید از شما انجام شود .یکی از فایده هایی که ایجاد نقشه راه مشتری این است که طراحان در حال طراحی هر بخش از سرویس که باشند می دانند ، کاربر در کدام مرجله تعامل با سرویس به این بخش از سرویس رسیده است.هنگام رسیدن به این بخش از سرویس چه انتظاراتی دارد و چقدر عجله دارد و دیگر اطلاعاتی از این قبیل.پس لازم است که نقشه راه مشتری تمام مراحل تعامل با سرویس را نشان دهد و همینطور در هر مرحله به انتظارات ، تفکرات و احساسات احتمالی کاربر را نمایش دهد.
سفر مشتری قدم زدن در ذهن مشتری است
توی ذهن مشتری حرکت کردن است و اینکه مشتری در کدام قسمت های محصول شما حرکت میکند تا نیاز خود را برآورده کند.به عبارت دیگر ، سفر مشتری زمانی شروع می شود که مشتری به سمت خدمت یا محصول شما بیاید و زمانی این سفر به پایان میرسد که مشتری از خدمت یا محصول مذکور خارج شود.هر چیزی که مابین این ابتدا و انتها است سفر مشتری را تشکیل میدهد. یادتان باشد آن چیزی که به عنوان خروجی از سفر مشتری حاصل می شود تجربه مشتری است.به عبارتی در پایان سفرش یک تجربه کسب کرده که اگر خوب باشد تبدیل به خاطره میشود و همه جا تعریف میکند و از آن یاد میکند و سعی میکند تکرارش کند.چون یک دانشی را برایش به وجود آورده که آن دانش میگوید باید دوباره تکرارش کنی. و اگر تجربه بد باشد تبدیل به بدگوها خواهد شد و خودش که سفر نمیکند به صورت مجدد، حتی دیگران را هم فراری خواهد داد. پس نقشه های سفر اسنادی هستند که به صورت دیداری ، تعاملات کاربر با محصولات شما را مشخص میکند.
اساس طراح رابط کاربری
اصول اولیه برای طراحی رابط کاربری شامل موارد زیر است:
Structure
ساختار
Ability to be seen
قابلیت دیده شدن
Simplicity
سادگی
Tolerance
تحمل
Feedback
بازخورد
فرق طراح گرافیک با طراح UI چیست؟
UI زیر مجموعه علوم کامپیوتر است و باید یک UI کار ، اصول زیبا شناسی ، گرافیک ، کار با نرم افزار ، رنگ شناسی ، دارک مدها ، ساختار قابل ارائه برای ریسپانسیو ، سادگی ، قابل دیده شدن و …. را به آن واقف باشد و در کل مسیر راه را بداند که ثمره و نتیجه کار چه خواهد شد.
طراح رابط کاربری در واقع به قرارگیری المان های مختلف در جایگاه درست و قابل دیده شدن و ارتباط برقرار کردن با کاربر را در نظر میگیرد. اینکه مثلا دکمه ارسال فرم در کجا قرار داده شود یا اشتباه و خطا ها را چگونه به نمایش بگذارد .در طراحی رابط کاربری مهم است که طراح ، کاری را قبل از گرافیکی شدن وب سایت انجام دهد و نتایج را بررسی کند و آن چه کاربردی تر است را انجام دهد.
فرق طراح گرافیک با طراح UI چیست؟
یا به عبارتی طراح دیداری رنگ بندی تصاویر مناسب و گیرایی و جذابیت یک طرح را طراحی می کند. طراح گرافیک خوب : یعنی طرح باید زیبا و با اصول زیبا شناختی مطابقت داشته باشد.
به گونه ای طراحی یا چیدمان انجام دهد که مخاطب را مجذوب و به خواندن و دیدن ادامه مطلب مشتاق تر کند و حس کنجکاوی را برای دیدن و بررسی اطلاعات مربوط به آن سازمان یا شرکت/برند برانگیزد.
9 روش که می توان یک
رابط کاربری را قابل خواندن کرد
1.زمینه یا بک گراند
قابلیت خوانده شدن متن از زمینه در موقعیت درست در واقع باید تضادی بین زمینه با فونت و نوشته های شما وجود داشته باشد تا آن نوشته به صورت خوانا و راحت قابل خواندن باشد پس بین رنگ زمینه متن وخود نوشته متن ، باید یک تضاد ویژه ای وجود داشته باشد.
2. تایپوگرافی
کاربران با فونت های استاندارد بیشتر آشنا هستند بنابراین میتوانند آنها را سریع تر بخوانند. در نظر داشته باشید که تایپوگرافی خوب ، خواننده را سریعتر به سمت محتوا می کشاند.
3. سلسله مراتب بصری
ساختن تناقضات و سازماندهی عناصر برای ایجاد و بهبود سلسله مراتب بصری ، مسئولیت اساسی طراحان رابط کاربری است. ( در واقع ایجاد تضاد و سازماندهی بین آنها )
4 .محتوا
در طراح رابط کاربری محتوا هم باید حساب شده باشد. واضح و شیوا:کاربران چیزی را متوجه میشوند که در موردش به وضوح و روشنی صحبت میکنید. مختصر: متن محتوا باید معنادار و متمرکز به هدف باشد. مفید: موضوعاتی که در متن قرار میگیرد باید کاربردی و مفید باشد تا خواننده از خواندن آن لذت ببرد.
5 .در هم شکستن
چگونه متن مرتب شده ذهن خواننده را تحت تاثیر قرار می دهد.مردم معمولا کلمات را نمی خوانند. آنها فقط یک نگاه اجمالی به صورت فضای اف شکل به متن نگاه می کنند تا زمانی که چیزی توجهشان را جلب کند. در این مرحله است که متن را میخوانند و از خوانندگان فعال می شوند. پس به خوانندگان می توانید برای مشتاق شدن به خواندن مطلب کمک کنید. به این صورت که مهمترین مطالب همیشه در بالای صفحه باشد .
6. متن ها را به صورت کوتاه ارائه دهید
خوانندگان از شما قدردانی خواهند کرد اگر اطلاعات را به صورت دقیق ارائه دهیم محتوا باید به گونه ای باشد که توجه خوانندگان را به خود جلب کند برای رسیدن به هدف را برای شما تسریع ببخشد نوشتن جملاتی که باعث طولانی تر شدن محتوا می گردد باعث خستگی خواننده می شود حذف جملات را کوتاه و مختصر بنویسید.
7. استفاده از تصاویر برای سرعت بخشیدن به فهم مطالب
تصاویر و اشکال بصری به مخاطبین و بینندگان شما این امکان را میدهد که بتوانند به سرعت و با تلاش کمتر اطلاعات بیشتری را استخراج کند این خاصیت این امکان را میدهد که اطلاعات به یاد ماندنی تر شود و بیشتر در ذهن مخاطب بماند. کاربران حداکثر 25 درصد کلمات را در یک صفحه می خواند.
8. خوانایی در متون انگلیسی
تجربه نشان داده که چشم ها و مغز متون انگلیسی را با حروف کوچک به راحتی میتواند بخواند استفاده از حروف بزرگ در کل متن باعث می شود که متن را آهسته تر بخوانید .تایپ کردن متن به صورت کامل از حروف بزرگ باعث میشود که خوانایی متن کاهش پیدا کند. پس برای ایجاد ارتباط رابط کاربری از حروف کوچک در نوشته ها استفاده و به بزرگ نوشتن حروف اول کلمه بسنده کنید.
9. فاصله ها
اطمینان حاصل کنید که فضای کافی بین خطوط و عنوانها و پاراگرافها وجود دارد مردم بر این باورند که قسمتهایی که با هم گروه بندی میشوند به هم تعلق دارند .بنابراین این ترتیب ها و ترکیب ها بر ادراک خواننده تاثیر خواهد گذاشت .به همین دلیل هنگام استفاده از تصاویر یا بلوکبندی اطمینان حاصل کنید که آنها نزدیک به بلوک متن مرتبط به خودشان اتصال پیدا کرده اند .متونی که چسبیده ترهستند و فضای کافی بین خطوط وجود ندارد باعث خستگی چشم می شود.
رابط کاربری سایت :
اگر UI یک سایت اصولی طراحی شده باشد کاربران به راحتی می توانند با سایت تعامل برقرار کنند.اگر بخواهیم UI مناسبی برای سایت طراحی و پیاده سازی کنیم اول باید بدانیم که کاربران با چه رابطی حس بهتر و راحتری دارند.
رابط کاربری موبایل :
در موبایل هم این رابط کاربری نقش بسیار مهمی دارد.چرا که میزان طراحی در گوشیهای موبایل آنقدر هوشمندانه و دقیق طراحی شده اند که کاربر هنگام استفاده از آن حس خوبی در یافت می کند و به کار با آن ادامه میدهد.
رابط کاربری و ارتباط آن با سئو سایت :
یکی از عوامل مهم در سئو سایت جذب و حفظ کاربران است.سایت Google را که مشاهده بفرمایید یک صفحه سفید با یک کادر و یک دکمه جستو قرار دارد که همین سادگی باعث جذب و وفادار شدن کاربر با این سایت می شود و نرخ تبدیل سایت را افزایش داده است.
کاربران چه انتظاری از رابط کاربران دارند؟
اگر بدانیم کاربران دقیقا از چه چیزهایی خوششان می آید به راحتی میتوانیم رابط کاربری مناسبی را طراحی کنیم .فقط باید خود را جای کاربر بگذاریم
1.طرح ظاهری و الگوی گرافیکی
2.سرعت و کارایی
3.دسترسی آسان و در دید مخاطب بودن
4.توجه به براورده شدن نیازهای فعلی و بعدی کاربران
طراحی رابط کاربری با چه نرم افزاری قابل انجام است؟
1. Sketch: یکی از بهترین ابزارهای طراحی UI برای Mac که با تمامی ابزارهای مورد نیاز برای طراحی و بهینه سازی UI ارائه می دهد.
2. Adobe XD: ابزار طراحی UI از Adobe که قابلیت های قدرتمند در زمینه طراحی واکنشگرای پردازش تصاویر و انیمیشن ها را دارد.
3. Figma: ابزار همراه با قابلیت های هماهنگ سازی زیاد و قابلیت های قدرتمند در زمینه طراحی UI که بر اساس پروژه های همزمان کار می کند.
4. InVision Studio: ابزار طراحی UI با قابلیت های قدرتمند در زمینه انیمیشن ها و ابزارهای برای افزایش سرعت کار در طراحی UI.
5. Balsamiq: ابزار طراحی UI با قابلیت های ساده و راحت برای ایجاد مدل های ساده و برقراری تعامل بین UI و UX دارد.
UI خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟
1. در مرجله اول کاربر با آن راحت باشد.
2.ساده و قابل درک بدون نیاز به آموزش
3.عدم المانهای پیچیده و اضافه
4.کاربر از کارکردن با آن لذت ببرد (User Friendly)
که از نمونه های بارز رابط کاربری خوب و مناسب میتوان ه موارد زیر اشاره کرد.
(UX (User Experience
به تجربه کاربری اشاره می کند و به طراحی و بهینه سازی این تجربه در ابزارهای کاربردی، اپلیکیشن ها و وبسایت ها مربوط می گردد. UX تمامی آسیبهایی که کاربر در ارتباط با یک ابزار کاربردی تجربه می کند را ارزیابی می کند و به کاربر یک تجربه عملی مطمئن می کند.
UX شامل موارد زیر می شود: 1. قابلیت دسترسی: UX باید به کاربران با هر گونه قابلیت و سطح مهارت قابل دسترسی باشد.
2. سادگی استفاده: UX باید برای کاربران به شمار مراجعه کننده و به راحتی قابل فهم باشد.
3. سرعت: UX باید با سرعت بالا و بدون هیچ دردسری به کاربران کمک کند.
4. قابلیت ارتباط با کاربر: UX باید به کاربران اجازه دهد تا بتوانند با ابزار کاربردی در تمام فاز های استفاده از آن به راحتی ارتباط برقرار کنند.
5. ارزش: UX باید برای کاربران ارزش داشته باشد و به آنها کمک کند تا هدف خود را به درستی به انجام برسند.
به عنوان مثال، اگر یک وبسایت فروشگاهی به شما اجازه دهد تا به راحتی محصولات را پیدا کنید، در سطح بالای صفحه، فیلترهای مختلف برای جستجو محصولات قرار دهد، و با یک کلیک بر روی محصول مورد نظر، شما بتوانید جزئیات آن محصول را مشاهده کنید، آن UX را به شما ارائه می دهد.
بنابراین، UX یک تجربه کاربری خوب و مطمئن است که با استفاده از ابزارهای کاربردی به کاربران ارائه می شود.
تفاوت UI , UX چیست؟
UI بیشتر طرح گرافیک برای تعامل بهتر با کاربر را مد نظر دارد .یعنی چگونگی به نمایش گذاشتن در دید کاربر .ولی UX بیشتر بر روی تحلیل و آنالیز المان ها و دکمه ها ، تحقیق و شناخت بازار و روانشناسی کاربران تمرکز دارد که بعد از تصویب طرح ساده و آزمایشی اولیه یا به اصطلاح Sketch آن زده می شود تا با بررسی و تست آن از پیش آمدن اشتباهات و نواقص جلوگیری شود.
ابزارهای طراحی UX:
1. Axure RP: ابزار طراحی UX با قابلیت های قدرتمند در زمینه ایجاد پروتوتایپ های پیش نمایشی با قابلیت های پردازش تصاویر و انیمیشن ها.
2. Optimal Workshop: ابزار طراحی UX با قابلیت های قدرتمند در زمینه ارزیابی و بهبود UX در پروژه های طراحی با استفاده از تحلیل داده ها و ابزارهای ارزیابی.
3. UserTesting: ابزار طراحی UX با قابلیت های قدرتمند در زمینه تست کاربر و ارزیابی UX با استفاده از ویدیوهای کاربران و ابزارهای تحلیل داده ها.
4. Hotjar: ابزار طراحی UX با قابلیت های قدرتمند در زمینه تحلیل کاربران و ارزیابی UX با استفاده از ابزارهای تحلیل داده ها و ابزارهای تحلیل سایت.
5. UsabilityHub: ابزار طراحی UX با قابلیت های قدرتمند در زمینه ارزیابی UX با استفاده از تحلیل داده ها و ابزارهای تست کاربران.
با استفاده از این ابزارها می توانید بهترین UI و UX طراحی کنید و کاربران خود را به تجربه ای خوبی برسانید.