هر آنچه که باید در مورد رنگ مشکی و قوانین آن در طراحی گرافیکی و چاپ بدانید.
برای اینکه از میزان و درصد رنگ مشکی در چاپ افست و همچنین تکنیکهایی که به شما کمک می کند رنگ مشکی مناسب درچاپ(مورد تایید چاپ خانه ) و مختص طراحی را بیاموزید، به شما پیشنهاد میکنم این مقاله را به دقت مطالعه کنید.
یکی از رنگهایی که در اکثر جوامع بیشتر مورد استقبال عموم قرار گرفته ، چه در صنعت ، چه در پوشاک و چه در مشاغل مختلف ، رنگ مشکی یا سیاه است.شاید یکی از دلایلی که این رنگ بسیار مورد توجه است به این دلیل است که رنگ مشکی به سادگی با سایر رنگها ست میشود و یا اینکه این رنگ را به وفور در طبیعت میبینیم.به عنوان مثال رنگ آتشفشان و یا کفش دوزک بیانگر رنگ قرمر و مشکی در کنار یکدیگر و یا ست زرد و مشکی در زنبور عسل و یا حتی در مجالس از کت و شلوار مشکی و همچنین با ست کردن رنگ طلایی یا نقره ای در کنار لباس مجلسی مشکی شکوه و جلالی را زینت بخش پوشاک خود میکنیم.مثلا در ورزش کمربند مشکی بالاترین درجه است.لباس کشیشان به رنگ مشکی است که نشاندهنده فروتنی آنهاست.
این رنگ یعنی رنگ مشکی در صنعت چاپ هم بسیار مورد توجه است. چه بسیار فروشگاه هایی که رنگ سازمانی زیبایی دارند ولی باز هم تمایل دارند در بعضی از بسته بندیهای تبلیغاتی خود هنوز از رنگ مشکی استفاده کنند.این رنگ در صنعت چاپ پرطرفدارترین رنگ تا کنون به شمار آمده است.
روانشناسی رنگ مشکی:
- رنگ سیاه یا مشکی نماد ثروت، قدرت، هوش و درایت، جدیت، ناشناخته بودن را دارد.
-
افرادی که رنگ مشکی یا سیاه را دوست دارند، بسیار جدی و محافظه کار هستند و خود را فردی دست نیافتنی می دانند
-
زنان ثروتمند و موفق اغلب رنگ سیاه را انتخاب می کنند، چون می تواند به آن ها حس ظرافت، پیچیدگی و اعتماد به نفس بدهد
-
افرادی که به رنگ مشکی علاقه دارند، مستقل هستند؛ همه ی کار ها را خودشان به تنهایی انجام می دهند و کمتر از دیگران کمک می گیرندو اعتماد به نفس بالایی دارند
-
افرادی که در دوران نوجوانانی از رنگ مشکی استفاده می کنند، در واقع می خواهند استقلال و شروع یک دوره جدید در زندگی خود را اعلام کنند
-
افرادی که رنگ مشکی را دوست دارند، به راحتی با دیگران ارتباط برقرار نمی کنند و دوستان زیادی ندارند.
با توجه به شناسایی این رنگ و کاربردهای آن در قسمتهای مختلف از سبک زندگی باید بگویم که رنگ بسیار ساده و در عین حال خاصی را در صنعت چاپ (افست و دیجیتال) دنبال میکنیم.پیرامون این رنگ مباحث مختلفی قرار دارد که دانستن آن برای طراحان گرافیک و کاربرد آن در چاپ افست بسیار حائز اهمیت است.
یکی از کاربردهای دیگر رنگ مشکی استفاده از آن با میزان درصد کمتری جهت استفاده و به نمایش کشیدن رنگ طوسی یا خاکستری است.رنگ خاکستری به عنوان رنگ خنثی شناخته شده و به همین دلیل رنگ های دیگر در کنار خاکستری به وضوح خودنمایی میکنند.
ما در اینجا رنگ مشکی را با نام شکلات تلخ در گرافیک دنبال میکنیم.
چرا آن را شکلات تلخ می نامیم؟
چون این رنگ همانند شکلات خواهان و طرافداران زیادی دارد و بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و حال چرا نسبت تلخ را به آن داده ایم به این دلیل که اگر در این حرفه رنگ مشکی با درصدهای خاص و متناسب انتخاب نشود تلخی هایی را به بار میآورد.چه بسا مجموعه یا ست هایی رو با رنگ مشکی طراحی کرده ایم و منتظر تحویل رنگ مشکی پرکلاغی بوده ایم ولی آنچه که در نهایت دریافت کرده ایم دور از انتظار بوده.به عنوان مثال رنگ مشکی، رنگ بوری از آب درآمده و یا به اصطلاح چاپخانه هادر بعضی مواقع شاهد پشت برداشتن کاغذ و ایراداتی از این قبیل بوده ایم .گاهی هم رنگ مشکی متمایل به قرمزی و سایر رنگها به چشم میخورد.
برای داشتن رنگ مشکی مناسب درچاپ افست راهکارهایی را برای فونت ها و رنگ تمبلات در نظر داریم:
در اینجا به بررسی تک تک این موارد و راهکارهایی جهت داشتن رنگ مشکی مطلوب میپردازیم.
مشکل اول: کناره ها و لبه های متن مشکی شما چند رنگ به نظر میرسد.مثله اینکه چندین بار روی هم چاپ شده باشد.

راهکار ۱:
اگر متن شما به رنگ مشکی باشد و پس زمینهآن (بک گراند) سفید طراحی شده باشد در این حالت رنگ مشکی که برای متن استفاده میشود باید با درصد های زیر انتخاب شود.
C=0 M=0 Y=0 K=100
راهکار ۲:
اگر متن به رنگ مشکی بر روی پس زمینه رنگی مثلا زرد ، نارنجی و … قرار میگیرد برای رفع بوری و برطرف کردن سفیدی یا برفک رنگ مشکی درصد های قبلی
را انتخاب میکنیم .سپس اگر از نرم افزار فتوشاپ استفاده میکنید در قسمت مد ها گزینه Multiply و اگر از نرم افزار Indesign یا Corel draw استفاده میکنید گزینه Over Print Fill را انتخاب میکنیم.
مشکل ۲: وقتی رنگ مشکی را به صورت تمپلات برای سطح گسترده انتخاب میکنیم رنگ مشکی حالت بوری بیشتری پیدا میکند
