سلام و عرض ادب خدمت کاربران عزیز وبسایت میترا خداداد
در این مقاله قصد دارم به شما نشان دهم که منظور از برند چیست؟ اینکه در دورههای متفاوت،خلق هویت برند در چه راستایی شکلگرفته؟ همچنین در شکلگیری هویت برند و تأثیر آنها بر روی برند شخصی یا سازمانی برسیم.
دانستن تاریخچه برندها (brand history) به ما کمک میکند تا در سیستم خود متوجه شویم که آیا برند ما، برند بهروز و مطرحی هست؟ برند ما چه خصوصیتی باید پیدا کند تا برند متفاوتی بشود؟ سؤال بهتر اینکه اصلاً برند من در چه جایگاهی قرار دارد؟ مطابق با کدام سیستم پیش رفته است؟ در این مقاله قصد دارم به شما بگویم که دانستن تاریخچهها به ما میآموزد که چه راههایی میتوان انتخاب کرد؟ چه راهکارهایی قبلاً با موفقیت یا شکست روبهرو شده است؟
برند چیست و چگونه شکل گرفت؟
ریشه برند یک کلمه اسکاندیناوی است. این کلمه از روی داغ زدن بر روی بدن حیوانات گرفته شد. این عمل به این دلیل انجام میگرفت که بتوانند دام خود را تشخیص دهند.
(brander)
شکلگیری برند مربوط به قرن بیست و عصر مدرن است. هر چند که برند از قرنها و سالهای خیلی دورهم به نحوی قابلاجرا بود. به عنوان مثال مهرهای سلطنتی و یا نمونههایی که در قرن ۱۳ توسط ایتالیاییها درزمینهٔ کاغذها عرضه شد.
اما طبق تعریف انجمن مدیریت بازاریابی آمریکا:
برند عبارت است از: نام، واژه، علامت، نماد یا علامت تجاری ، طرح یا ترکیبی از تمامی این عناصر که برای شناسایی کالاها و خدمات سازمان (یا گروهی از شرکتها و …) با هدف ایجاد تمایز در عصر رقابت مورد استفاده قرار میگیرد.
سالهای ۱۸۶۰ (Trademark (something you buy
از دیدگاه فنی هرگاه یک نماد یا علامتی برای محصول یا خدمتی شکل بگیرد یک برند آفریدهشده است.
اما این دیدگاه به سالهای ۱۸۶۰ بر میگرددکه فقط یک نام یا نشان تجاری بهعنوان برند شناخته میشد. بهاصطلاح آن دوران (Trademark (something you buy گفته میشود.
این اولین طرح شکلگیری برند بود که فقط ظاهری زیبا و تنها داشتن لوگوی تجاری بهعنوان برند شناخته میشد. اما درواقع به این منوال پیش نرفت.
دربازه سالهای ۱۸۶۰ تا ۱۹۲۰ (Brandmark(something you trust
بعدازآن فرم دیگری از برند به نام (Brandmark (something you trust شکل گرفت. این برندسازی در سالهای ۱۸۶۰ تا ۱۹۲۰ بود که به آن عصر هویت برند میگویند و هنوز هم ادامه دارد.
در عصر هویت چه اتفاقی افتاد؟
در عصر هویت برندها متوجه شدند که فقط ظاهر زیبا و اعتماد نمیتواند کمک کند. به عنوان مثال ۲ برند متفاوت وجود داشتند. هر ۲ ظاهرزیبا و چشمنوازی داشتند. اما یکی فروش بالایی داشت و دیگری فروش نمیکرد. در واقع فعالیت هایشان شبیه هم بود اما فروششان متفاوت. بدین گونه که یکی فروش تجربی و هویت پذیرفتهشده در بین رقبا پیداکرده بود و دیگری نه. یکی هویت برتری نسبت به دیگری داشت و دیگری هویتی برای برند خلق نکرده بود .بعد از آن مسئله ای به عنوان Brand Association خلق شد و ما وارد هویت برند شدیم .
سالهای ۱۹۲۰تا ۱۹۸۰(Mass market brand (something you want
دوره سوم که به آن Brand Association میگویند در سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ شکل گرفت. با این شیوه از برند سازی جهان رشد کرد و سرعت تغییر بالا رفت. چون برندها، علاوه بر خلق هویت برای خود، شروع بهکاری کردند که از طریق آن مخاطبینشان برند آنها را به یاد بیاورد. (Mass market brand (something you want. پس عصر جدیدی از نمایش برند شکل گرفت که عصر Brand equity نام نهاده شد.(همان تداعی برند).
در بازه سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ (Post mass market Brand (something you prefer
در این عصر علاوه برداشتن هویت، باید کاری کنیم مشتری مرا انتخاب کند. یعنی مشتری در انتخاب بین سایر برندها، برند مرا به بقیه ترجیح دهد و نسبت به من وفادار باشد. با این دیدگاه مسئله ارزش ویژه برند مطرح میشود.
Love market (something you love )Brand affinity
با این رویداد وارد عصر پنجم از خلق هویت برند میرسیم. در این مرحله، برندها کلیه خصوصیات قبلی را به دوش میکشند. یعنی برند را میشناسند. بهش اعتماد دارند. تداعی برند و ارزش ویژه دارند. از بین برندها آنها را انتخاب میکنند. در خرید نسبت به آنها وفادارند و به دیگران معرفی میکنند. اگر وارد مرحله پنجم شده باشید یعنی ارتباط عاطفی بین برند شما و مخاطب ایجادشده است. البته این جایگاه سختی است. بدین ترتیب وارد عصر دیگر از برند میشویم که به آن Brand Engagement عنوان (Wiki Brand (something you participate in میگویند.
(Wiki Brand (something you participate in
علاوه بر موارد قبلی باید مخاطب در شبکههای اجتماعی هم درگیر برند بشود. حتی بهگونهای پیش برود که مخاطب حاضر باشد برای آن محتوا ایجاد کند. Engage کردن در شبکههای اجتماعی یعنی اینکه برایش لایک بگذاریم. کامنت بنویسیم و به اشتراک بگذاریم که این نسل جدید برندهاست.
آیا در ایران برندی میشناسید که دارای چنین خصوصیتی باشد یا به این مرحله رسیده باشد؟؟؟