آرکیتایپ برند یا آرکی تایپ چیست؟ ارتباط آن با رشد و توسعه برند چیست ؟

انواع آرکیتایپها
در این آموزش قصد دارم معنای دقیق و قابل‌فهم آرکی تایپ یا آرکتایپ Archetype را توضیح بدم. اینکه هر آرکی تایپ (الگوی کهن) چه آرمان یا کلمات کلیدی را دارد.

آرکی تایپ برند یا آرکتایپ چیست و چه کاربردها و ارتباطی با برند دارد؟

در این آموزش قصد دارم معنای دقیق و قابل‌فهم آرکی تایپ برند یا آرکیتایپ  Archetype را توضیح بدم. اینکه هر آرکی تایپ (الگوی کهن) چه آرمان یا کلمات کلیدی را دارد. بعد از دانستن این مفهوم ارتباط آن با رشد و توسعه برند برای شما تجلی می‌یابد. در اینجا تنها به معرفی مفهوم بسنده نکردم. در ارتباط با آن لحن و شخصیتی که می‌توانید برای آرکیتایپ برند خود چه برند شخصی ، چه برند سازمانی در نظر بگیرید برای شما محیا کردم. این خاصیت به شما کمک خواهد کرد که خط‌مشی و مسیر برندینگ خود را جهت دهید.

آرکیتایپ برند مفهوم یا تعریفی است که برای شکل دادن و در واقع ساختن شخصیت برند از طریق شناسایی مدل آن و نوع آرکی تایپ مخصوص آن جهت داده میشود.با کشف و استخراج شخصیت برند میتوانیم بگوییم چه رنگ ، چه فرم ، چه ویژگی و چه شعاری مناسب بازار و سازمان است.از این طریق و با شناسایی آن داستان برند شکل خواهد گرفت و به صورت هدفمندمیتوانیم یک آرکیتایپ برند قوی و آگاهانه با مسیر مشخص طبق رفتارهای مخصوص آن ایجاد کنیم.

آرکیتایپ برند یکی از مفاهیمی است که در مؤثر واقع‌شدن و رشد آن تأثیر به سزایی دارد.

 در واقع داشتن هویت قوی یکی از عوامل موفقیت برند است. این دانش به ما کمک می‌کند تا تمرکزمان را بیشتر کنیم و به اهدافمان برسیم.شناختن آرکیتایپ برند دیگران کمک می‌کند تا رفتار خاص آنان را درک کنیم. این ادراکات جدید یاریمان می‌کند تا دیگران را بهتر بفهمیم و با همکاری یکدیگر روش‌های جدیدی را برای رسیدن به راه‌حل برد ـ برد پیدا کنیم.

برای ساخت این هویت نیاز به الگویی قابل‌درک و مرتبط است.در برندینگ،این الگو آرکتایپ (الگوی کهن) نام دارد.برندهای مطرح برای تعریف شخصیت برند خود از یک یا چند آرکی تایپ بهره می‌برند. هر آرکی تایپ نماینده یک تیپ شخصیتی است که طبعاً هر یک از آنها ویژگی‌های صفات و نشانه‌های مختص به خود رادارند.

برای آشنایی با آرکی تایپ ها و کاربرد آنها دربرندینگ  با من همراه بشوید.

اگر به‌وضوح مشخص نکنیم که چه کسی هستیم و چه‌کاری انجام می‌دهیم هیچ‌کس علاقه‌مند به برقراری ارتباط با شما نخواهد داشت. مخاطبان باید درک کنند که به چه دلیلی باید با شما ارتباط برقرار کنند و شما چه صورت مسئله ای را از آنان حل می‌کنید.

برقراری یک رابطه بلند مدت با مشتری از طریق خلق داستان برند شما و تاثیر آن بر زندگی تک تک مخاطبان آغاز می شود.برای این کار باید کاراکتر یا تیپ شخصیتی برندتان (آرکی تایپ) را مشخص کنید.شما باید با توجه به خصوصیات برند خود یک آرکی تایپ شفاف و مشخص انتخاب کنید تا برند قوی و متمایز تر در بازار داشته باشید.

۱۲ آرکی تایپ تعریف شده عبارتند از:

  • همه پسند
  • معصوم
  • قهرمان
  • دلقک
  • خالق
  • عاشق
  • شورشی(یاغی)
  • حاکم
  • شعبده باز
  • کاوشگر
  • حامی
  • دانا

انواع آرکی تایپ

12 نوع

برند هایی که از یکی از این ۱۲ آرکی تایپ موجود استفاده می کنند بیشتر تاثیر گذارندو بهتر در خاطره ها میمانند.

چون دامنه انتظارات ما از آنها مشخص است و میدانیم چه ارزشهایی ارایه میکنند.

اگر شما نمیدانید چگونه بهترین آرکی تایپ (کهن الگو) را برای کسب و کار خود انتخاب کنید این مطلب را همراه من باشید.

۱٫همه پسند

با الهام از حس تعلق ، آرکی تایپ همه پسند بر این اعتقاد است که همه افراد به شکل همسان صرف نظر از شرایط قومیت و عقیده با اهمیت هستند.

  • آرمان :تعلق داشتن و وابستگی
  • لحن برند: دوستانه و صادقانه فروتنانه
  • کلمات کلیدی : ارتباط .تعلق .دوستی .همسایه .انسان دوستی .واقع گرایی .صراحت .سازگاری

برند های مشهور با این شخصیت برند: Ebay.Ikea . staples

برندهای همه پسند

برندهای همه پسند

 

 

۲٫معصوم The Innocent

 

معصوم پاک خالص بی‌گناه است. این آرکی تایپ از هرگونه اشتباه و گناه درگذشته مبرا است و همیشه خوش‌بین است و همیشه نیمه‌پر لیوان را می‌بیند.

  • آرمان: امنیت
  • لحن برند: زبان زبان ساده و مختصر مسرور  خوشبین
  • کلمات کلیدی: پاکی .نیکی .شادی .سادگی .بهشت .صداقت .کودکانه

برند های مشهور با این شخصیت برند: Dove.Cocacola.Aveeno

 

برند های آرکی تایپ معصوم

برند های آرکی تایپ معصوم

 

۳٫خالق Creator

آرکی تایپ خالق نیاز بسیاری به بیان خویش و پیشگام فرهنگی  بودن دارد. قوه نخیلاتش بسیار قوی است و حس زیبایی‌شناسی بسیار بالایی دارد.

  • آرمان : نوآوری
  • لحن برند: منحصر به فرد توصیفی تصویری
  • کلمات کلیدی : خلق .نو آوری .ابداع .دیدگاه اختراع .الهام .رویا .زیبا شناسی .خیال پردازی

برند های مشهور با این شخصیت برند: Adobe sony esty apple youtube

برندهای معروف خالق

برندهای معروف خالق

 

۴٫کاوشگر Explorer

دارای میل بسیار قوی برای داشتن تجربه های جدید است.کاوشگر ارزش بسیار زیادی برای استقلال قايل شده . حاضر است دست به هر کاری برای  رهایی از ملالت بزند.

  • آرمان : آزادی
  • لحن برند: کاردان open mind
  • کلمات کلیدی : کشف .تحقیق .کنجکاو .تجربه .بی محابا .شناخت

برند های مشهور با این شخصیت برند: Jeep .redbull.national geographic

آرکی تایپ کاوشکر

آرکی تایپ کاوشکر

 

۵٫سرگرم کننده (دلقک) Jester

در لحظه با خوشحالی  زندگی می‌کند .این مدل در تلاش است تا دنیا را روشن سازد. او به‌عنوان شخصیتی عجیب و خنده‌دار شناخته‌شده  و ورای هنجارهای سنتی و اجتماعی است.

  • آرمان : لذت و خوشی
  • لحن برند: رسا و مشتاق علاقه مند  سرگرم کننده همراه با طنز و جک
  • کلمات کلیدی : در لحظه بودن .سرگرم کننده .شیطنت .بد جنسی .زنده دل

برند های مشهور با این شخصیت برند: Fanta. burger king. skittle .Carlsberg

آرکی تایپ دلقک

آرکی تایپ دلقک

 

۶٫شعبده باز Magician

شعبده‌باز با توصیفات پویا تأثیر گذار کاریزماتیک و باهوش همراه است. او با استفاده از آیین‌ها و قدرت‌های ماورایی ایده‌ها را به واقعیت تبدیل می‌کند.در حقیقت این مدل رویا ها را به حقیقت تبدیل میکند

  • آرمان: قدرت
  • لحن برند: مطلع  اطمینان بخش
  • کلمات کلیدی : گیرایی .تغییر و تحول .دگرگونی  .معنویت  .مراقبه . تحقق رویا .معجزه

برند های مشهور با این شخصیت برند: Xbox.polariod.disney

 شعبده باز

شعبده باز

حضور آرکی تایپ در حوزه برندینگ و کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد.مخصوصاً اینکه چه هویتی را درون مخاطب فراخوانی می‌کند.

 

 

دقیقاً از همین حس مخاطب هست  که روانشناسی عمیقی وارد حوزه مارکتینگ می‌شود.پیشوند  arch به معنای اصیل بودن قدیمی بودن ریشه‌دار بودن است و Type به معنای الگو و مدل است.Archetype به معنای باستان‌شناسی است.معنا و مفهوم آرکی تایپ همان الگوی کهن است. به دلیل اینکه در علوم و شاخه‌های متفاوتی استفاده می‌شود. در هر کدام از  فصل‌ها معنی مربوط به خود را پیدا می‌کند. پس در حوزه‌های مختلف معانی و تعبیرات خاص خود را دارد.

برای اینکه معنی آرکی تایپ را بیشتر متوجه بشویم یک مثال می‌زنیم.

به‌عنوان مثال رستم دستان برای ما ایرانیان یک آرکیتایپ یا کهن‌الگو است که قدرت و توانایی بالایی را برایمان تداعی می‌کند.آرکی تایپ در علوم اقتصاد و مدیریت به معنای کاملترین و روشن‌ترین مثال مطرح می‌شود..شرکت اپل در علوم مدیریت یک مدل آرکی تایپ ایده پرداز درکسب‌وکار نوین است. والت دیسنی آرکی تایپ دنیای انیمیشن و متحرک‌سازی و شخصیت بخشیدن به کاراکترهای حیوانی و اشیاء و … است.

 

۷٫عاشق The lover

عاشق در هر چیز و هر کاری که انجام می‌دهد به دنبال هماهنگی و تناسب است. در مقابل شخصیت‌های جسور و قاطع نمی‌تواند از باورها و عقاید خود دفاع کند.آرکتایپ برند عاشق می‌خواهد او را شریک لحظات صمیمی زندگی‌تان کنید.برند godiva یک برند عاشق است زیرا شکلاتی را ارائه میدهد که شما در زمان خریدش به سلامتی و کیفیت کسب و کارت فکر نمیکنی.

  • آرمان: اشتیاق
  • لحن برند: در رابطه بودن .خشنودی دیگران
  • کلمات کلیدی: حق شناسی تدبیر ذوق

برند های مشهور با این شخصیت برند: Godiva

برند آرکی تایپ عاشق

برند آرکی تایپ عاشق

 

۸٫قهرمان The Hero

قهرمان،قهرمانی خود را درحمایت کردن از دیگرانمی‌بیندواحساسمی‌کند که موفقیت سرنوشت آن است. عدالت را می‌طلبدو اگر علتی یا خطایی درجایی ببیند با تمام قدرت با قدرتمندترین نیروها مبارزه می‌کند.

  • آرمان: کمک کردن
  • لحن برند: برابری و عدالت محافظت
  • کلمات کلیدی: لیاقت . شجاعت . قهرمانی . حمایت

برند های مشهور با این شخصیت برند: BMW

آرکیتایپ قهرمان
آرکتایپ قهرمان

 

  • رنگهای قابل استفاده در آرکیتایپ قهرمان:

رنگهای-آرکیتایپ-قهرمان
رنگهای-آرکیتایپ-قهرمان

۹٫شورشی Rebel

شورشی و یاغی دوست دارند متفاوت از دیگران عمل کنند. گاهی اوقات روش‌های کاملاً خوب و پسندیده  را رد می‌کنند تا بتوانند اصلاحات و تغییرات را اجرا کنند. شورشی می‌توانند شخصیت کاریزماتیک داشته باشند و دیگران را تشویق کنند که پیرو آنها باشند.جسارت ، سرپیچی از قوانین دست و پا گیر،مبارزه در راستای تغییر،استفاده از شور جوانی ، نابودی قوانین ناکارآمد ،روحیه انقلابی ، استفاده صحیح از خشم  و مخالفت با استبداد از خصیصه های این مدل آرکتایپ می باشد.

  • آرمان: حذف ناکارآمدها
  • لحن برند: اصلاح .تغییر . نوین
  • کلمات کلیدی: ایده های بزرگ و نا متعارف.تشویق . ملحق کردن دیگران به خود و قبیله سازی

برند های مشهور با این شخصیت برند: شرکت موتور سیکلت سازی هارلی دیویدسون

آرکیتایپ شورشی (یاغی)
آرکتایپ یاغی
  • رنگهای قابل استفاده در آرکیتایپ یاغی (شورشی):

رنگهای آرکیتایپ یاغی
رنگ های آرکتایپ شورشی

۱۰٫حاکم ( Ruler )

همه چیز تحت کنترل این آرکیتایپ است.به خوبی میداند که چه قدمی بردارد .ابتدا , انتها و مراحل کار را  میداند .حاکم ها باور دارند که مصلحت گروه و دیگران را میدانند.بنابراین این آرکی تایپ (کهن الگو) ویژگی های کامل یک شخصیت حاکم همیشگی را دارد.

  • آرمان: خلق پیروزی
  • لحن برند: موفقیت اجتماع .رهبری مسولیت پذیر
  • کلمات کلیدی: کامیابی. صلاح . نتیجه . کارآمد

برند های مشهور با این شخصیت برند: مرسدس بنز، رولکس، رولز رویس، باس و…

آرکی تایپ حاکم
کهن الگو حاکم

 

۱۱٫حامی Nurturer

مراقب و حامی سرشار از حس همدلی و دلسوزی است . مشتریان این نوع کسب و کار عادت داشته که به رسمیت شناخته شوند. بنابراین آگهی های عاطفی محور برای آنها جالب نیست. کسب و کارهای طبیعت گرا بیشتر از مشتریان خود محافظت و پشتیبانی می کنند، بنابراین یک برند قابل اعتماد محسوب می شوند.

  • آرمان: خوش طینتی
  • لحن برند: حافظ . همدل
  • کلمات کلیدی: سخاوت دلسوزی

برند های مشهور با این شخصیت برند: Johnson .my lady.pampers

 

برند آرکی تایپ حامی

برند آرکی تایپ حامی

 

 

۱۲.دانا Sage

دانا شنونده خوبی است و توانایی این را دارد که پیچیدگی ها را برای دیگران نحلیل و قابل فهم کند. این آرکی تایپ برای  ایده ها  ارزش بسیار زیادی  قایل است.یک برند دانا از واژگان سطح بالایی برای جذب مشتری در رشد و توسعه برندخود به کار می گیرد. آنها مشتریان را به درک ایده های دشوار دعوت می کنند تا به درک معنوی اعتماد بپردازند.

  • آرمان: عقل و هوش
  • لحن برند: درس دادن . فهماندن
  • کلمات کلیدی: دانایی هوش. توانایی . دانستن . اطلاعات

برند های مشهور با این شخصیت برند: Harvard University . مارک زاکربرگ

 

 

12 آرکی تایپ برند

.